71. Jahrgang 2019

Inhaltsverzeichnis und Abstracts

 

Heft 1

 

AUFSÄTZE

Thomas L. Gertzen: Judenbilder im populären Ägypten- und Orientroman bei Georg Ebers – ein Vergleich mit den Werken von Gustav Flaubert und Karl May

Knut Martin Stünkel: Biologie als Ekklesiologie. Rudolf Ehrenbergs materialistische Deutung der Kirche

Hauke Heidenreich: Die Empirie des Übersinnlichen – C. G. Jungs Konzept des kollektiven Unbewussten als Umdeutung Kants zwischen Okkultismus, Religion und Parapsychologie

Rolf Kühn: Religion und Psychoanalyse in der Sichtweise Jacques Lacans. Eine Diskussionsskizze für den „religiösen Diskurs“ heute

 

MISZELLEN

Wolfgang Biesterfeld: Die Abissini Regis Historia (1628) des deutschen Jesuiten Adam Contzen. Ein Fürstenspiegel des Barock

Martin Arndt: Bausteine für eine theologische Gelotologie – Eine neue Tübinger Schule?

 

REZENSIONEN

Yoram Bilu: With Us More than Ever Before: Making the Absent Rebbe Present in MessianicChabad, Raanana: Hozaat Sefarim schel HaUniversita hapetucha 2016, 370 S. (hebr.) + 3 S. Abstract (engl.). (Yizhak Ahren)

Norbert Waszek (Hg.): Rosenzweigs Bibliothek. Der Katalog des Jahres 1939 mit einem Bericht ü ber den derzeitigen Zustand in der tunesischen Nationalbibliothek, Freiburg/ München: Verlag Karl Alber 2017, 160 S. (Christina Feist)

Simone Lässig/Miriam Rürup (Hg.): Space and Spatiality in Modern German-Jewish History, New York: Berghahn Books 2017, 384 S. (Klaus-Peter Friedrich)

Hannah Arendt: Sokrates Apologie der Pluralität. Eingeleitet von Matthias Bormuth und mit Erinnerungen von Jerome Kohn. Aus dem Englischen von Joachim Kalka, Berlin: Matthes & Seitz 2016, S. 109. (Martin Arndt)

Christina von Hodenberg: Das andere Achtundsechzig. Gesellschaftsgeschichte einer Revolte, München: C. H. Beck-Verlag 2018, 250 S. (Joachim H. Knoll)

 

ABSTRACTS

Thomas L. Gertzen: Judenbilder im populären Ägypten- und Orientroman bei Georg Ebers – ein Vergleich mit den Werken von Gustav Flaubert und Karl May

This study examines how Jews were depicted in popular novels set in the (ancient) Near East and Egypt from the end of the 19th century onwards. Works by Georg Ebers are compared to those of Gustav Flaubert and Karl May and will be subjected to imagological analysis in order to address issues of anti-Semitism and denominational conflicts as reflected in popular literature.

 

Knut Martin Stünkel: Biologie als Ekklesiologie. Rudolf Ehrenbergs materialistische Deutung der Kirche

For the understanding of the ‘New Thinking’ (Neues Denken) movement, the ideas of the physiologist and biologist Rudolf Ehrenberg are a neglected but indispensable topic. In his work, the natural scientist Ehrenberg reflected intensely on the interrelation of religion, philosophy, and science. Starting from the assumption of the preeminence of language, communication and the fundamental biological law of the close interrelation of life and death, Ehrenberg in his metabiology developed a biological theory of the Church.

 

Hauke Heidenreich: Die Empirie des Übersinnlichen – C. G. Jungs Konzept des kollektiven Unbewussten als Umdeutung Kants zwischen Okkultismus, Religion und Parapsychologie

According to Paul Bishop’s thesis that C.G. Jung’s formation of ‘Analytical Psychology’ was deeply influenced by occult Kant interpretation provided by Carl du Prel, an important protagonist of German occultism, my text analyses the contexts in which Jung transforms these positions into a psychological concept. In this context Jung also adopts du Prel’s assertion that Kant would have been an occultist if he lived today.

 

Rolf Kühn: Religion und Psychoanalyse in der Sichtweise Jacques Lacans. Eine Diskussionsskizze für den „religiösen Diskurs“ heute

Since Freud’s understanding of the unconscious the classical theory of truth as correspondence between thought and reality has undergone several changes. Through his linguistic structuralism Lacan goes a step further, where “psychoanalytical discourse”, contrary to the various forms of the “master’s discourse”, does not presuppose or depend on any prior knowledge for its search for truth. Thus, the subject is freed from life-world processes in which it is “called upon” to fixate desire and jouissance on imaginary objects. Insofar as the reference to radical otherness aims at saying, through the mediation of the symbolic dimension of language, something that escapes everything that can be said, such unreachable locus of truth can also be thought of as the ex-isting “God”. When combined with a critical recourse to the radical phenomenology of life, this approach enables to situate religio prior to individually or socially fantasized images. Furthermore, it allows for the possibility of an originary “religious discourse” contrasting with science and ideology in the contemporary context of (post-)postmodernity