68. Jahrgang 2016

Inhaltsverzeichnis und Abstracts

 

Heft 1

 

AUFSÄTZE

Hans J. Hillerbrand: „Es werden viele kommen, und sagen: Ich bin der Messias." Eine Meditation über den Messianismus in der Religionsgeschichte

Karl E. Grözinger: Jüdische Messiasvorstellungen und –konzepte

Walter Homolka:Vom Niedergang eines zentralen Deutemusters – Die Messiasvorstellung im neuzeitlichen Judentum

Hans Otto Seitschek: Politischer Messianismus als Konzept der Totalitarismuskritik

Silvia Richter: Zur Verbindung von Messianismus und Eschatologie im Denken Emmanuel Levinas’

 

MISZELLEN

Christoph Kopke: Kirche, Christentum und die Verbrechen des Nationalsozialismus – eine anhaltende Debatte

Martin Arndt: Hegel – Radikaler im Öffentlichen Dienst? Slavoj Žižek: Weniger als nichts Hegel und der Schatten des dialektischen Materialismus, aus dem Englischen von Frank Born, Berlin: Suhrkamp 2014, 1408 S.

 

REZENSIONEN

Mark Lilla: Der hemmungslose Geist: Die Tyrannophilie der Intellektuellen, München: Kösel Verlag 2015, 223 S. (Joachim H. Knoll)

Helmut Müssener/Wolfgang Wilhelmus (Hg.):Stettin – Lublin – Stockholm. Elsa Meyring: Aus dem Leben einer deutschen Nichtarierin im zwanzigsten Jahrhundert,Rostock: Ingo Koch Verlag  2015, 234 S. (Olaf Glöckner)

Simo Muir/Hana Worthen (Hg.): Finland’s Holocaust. Silences of History, Basingstoke u. a.: Palgrave Macmillan 2013, 281 S. (Lukas Bormann)

Olaf Breidbach/Klaus Manger/Georg Schmidt (Hg.): Ereignis Weimar-Jena. Kultur um 1800, Paderborn: Wilhelm Fink Verlag 2015, 429 S. (Martin Arndt)

David Bromwich: The Intellectual Life of Edmund Burke. From the Sublime and Beautiful to American Independence,MA/London: The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge 2014, 500 S. (Gerhard Altmann)

Hoffmann von Fallersleben – Dichter, Germanist und singender Freiheitskämpfer, hg. im Auftrag der Stadt Wolfsburg von Bettina Greffrath, Gabriele Henkel und Christian Langermann, Hildesheim: Georg Olms Verlag 2015, 240 S. (Joachim H. Knoll)

 

ABSTRACTS

Hans J. Hillerbrand: „Es werden viele kommen, und sagen: Ich bin der Messias." Eine Meditation über den Messianismus in der Religionsgeschichte

This essay will discuss one of the central phenomena of religious and intellectual history; a phenomena which has lost nothing of its timeliness and significance up to today. We are talking about movements now commonly referred to as Messianism or Messianic movements, because they are based around a “Messiah”. However, this includes other charismatic individuals who herald a message explaining the mysteries of the world and promising eternal happiness. In doing so, they have not only become a significant part of religious history, but of history itself. Three aspects are always essential: the messenger, the message and the movement.

 

Karl E. Grözinger: Jüdische Messiasvorstellungen und -konzepte

Messianic expectations derive directly from images of society which human groups strive for, and from hopes for benefits that such ideal social structures would bring. All these were dependent on the different anthropological conceptions, their related ideas of human bliss and duties. This is the reason for the different messianic expectations existing from the very beginning in Judaism which are depicted here.

 

Walter Homolka: Vom Niedergang eines zentralen Deutemusters – Die Messiasvorstellung im neuzeitlichen Judentum

Are a personal messiah and the expectation of his arrival or the concept of the messianic age yet central ideas in contemporary Judaism? The article deals with the question of the contexts in which the messianic concept may have a role in modern times. Does it still contribute adequately to describe the relationship between God and humankind in contemporary Jewish thought?

 

Hans Otto Seitschek: Politischer Messianismus als Konzept der Totalitarismuskritik

The expectation of an apocalyptic coming of a Messiah prompts the rise of mass movements that are marked by intoxicated enthusiasm at times. Often, the charismatic leader of a messianic movement himself is identified as a Messiah and honored in a cult that surrounds his person; this phenomenon can assume the features of an apotheosis. The order that religious messianism pretends to support is a firmly established order with its reference point in the messianic arrival of God. Political, secular messianism is different. It develops an almost Schopenhauerian unrestricted “will” to transform its own doctrines into reality and thereby to transform this world. In analogy to religious messianism, political messianism originates from some kind of “leader”, who points the way to the goal – whether it lies in this world or in a world to come.

 

Sivlia Richter: Zur Verbindung von Messianismus und Eschatologie im Denken Emmanuel Levinas’

Messianism and eschatology play a crucial role in the work of Emmanuel Levinas. This article examines the function of these two notions by taking into account Levinas’ s philosophical and confessional writings. Levinas’s views on subjectivity, language and the face of the other are thus shown to be deeply related to messianism and eschatology. Finally, the article draws parallels to Franz Rosenzweig’s new thinking (neues Denken).

 

 

Heft 2

 

AUFSÄTZE

Julie Casteigt, Dietmar Mieth, Jörg Rüpke: Der Träger der Erfurter Riesentorahrolle: Eine religionsgeschichtliche Hypothese zu einem übersehenen Judaicum

Tamara Tagliacozzo: Bildloses Hören“ Messianismus und Musik bei Hermann Cohen und Walter Benjamin

Anna Seidl: W. G. Sebalds poetische Wallfahrten: Geschichte zwischen Untergang und Rettung

Steffen Hagemann: Zwischen eschatologischer Erregung und Enttäuschung: Kognitive und emotionale Deutungsmuster und affektive Praktiken der religiösen Siedlerbewegung in Israel

 

MISZELLE

Carsten Schliwski: Der Messias als Staatsmann und Diplomat

 

REZENSIONEN

Karl Erich Grözinger: Jüdisches Denken. Theologie – Philosophie – Mystik . Band 4: Zionismus und Schoah, Frankfurt/New York: Campus Verlag 2015, 659 S. (Evyatar Friesel)

Helmut Zander, „Europäische“ Religionsgeschichte. Religiöse Zugehörigkeit durch Entscheidung – Konsequenzen im interkulturellen Vergleich, Berlin/Boston: De Gruyter 2016, 642 S. (Jan Assmann)

Stefan Ihrig: Atatürk in the Nazi Imagination, Cambridge/London: Belknap Press/Harvard University Press 2014, 311 S. (Roy Knocke)

Rudolf Langthaler: Warum Dawkins Unrecht hat. Eine Streitschrift, Freiburg im Breisgau: Karl Alber Verlag 2015, 581 S. (Martin Arndt)

 

ABSTRACTS

Julie Casteigt, Dietmar Mieth, Jörg Rüpke: Der Träger der Erfurter Riesentorahrolle: Eine religionsgeschichtliche Hypothese zu einem übersehenen Judaicum

This article argues that the exceptionally large torah scroll produced for the medieval Jewish community at Erfurt could be held by the bronze statue known as “Wolfram” that is preserved in the Catholic cathedral at Erfurt. The hypothesis is developed in three steps. First, the unique and isolated life-size figure closely resembles a depiction of Aaron in a manuscript produced at Erfurt shortly before 1300. Second, the bodily posture fits to a holding of a book scroll rather than carrying candles. Thirdly, the history of the statue after the pogrom of 1349 is reconstructed on the basis of the secondary inscription and later documents.

 

Tamara Tagliacozzo: Bildloses Hören“ Messianismus und Musik bei Hermann Cohen und Walter Benjamin

The present study tries to work out a possible nexus between Hermann Cohen’s theory of music and messianism (in his “Aesthetics of pure Feeling” , 1912, and in other works) and Walter Benjamin’s philosophy of music, as initially developed in the two early essays “Trauerspiel and Tragedy”(1916) and “The Meaning of Language in Trauerspiel and Tragedy” (1916), and in “Goethe’s Elective Affinities” (1922). A central theme in these essays is music and its relation to a Jewish-Messianic conception of nature, language and history, and music as a vehicle of redemption through the lament (Klage) of the creature (man and nature).

 

Anna Seidl: W. G. Sebalds poetische Wallfahrten: Geschichte zwischen Untergang und Rettung

Although W.G. Sebald is commonly known as a writer who dramatizes the natural and catastrophic history of destruction, his alternative historiography is realized in the hidden light of messianic salvation. His work is an ethical memory project based on reclaiming the stories of the voiceless victims of the past. As such the messianic moment finds its expression in the memory work of his alter ego and the scripture, which becomes an exile and place for rescue.

 

Steffen Hagemann: Zwischen eschatologischer Erregung und Enttäuschung: Kognitive und emotionale Deutungsmuster und affektive Praktiken der religiösen Siedlerbewegung in Israel

The redemptory messianism of Abraham and Zvi Yehuda Kook deeply influenced and motivated the religious settler movement and its settlement project after 1967. According to the basic ideological tenets of the movement, Zionism was interpreted as an inevitable and decidedly messianic process leading to the fulfillment of the biblical vision of redemption. This cognitive and emotional interpretation of history was challenged by setbacks such as territorial withdrawals and led to the fragmentation of the movement. The article discusses both cognitive and emotional framings and practices of the religious settler movement.

 

Heft 3

 

AUFSÄTZE

David H. Price: The Philosophical Jew and the Identity Crisis of Christianity in Lessing’s Nathan the Wise

Denis Maier: Halachischer Dezisionismus: Isaac Breuers Antwort auf die Krise der Moderne

Patrick Eser: Der caudillo als Verkörperung des Messias? Politisch-theologische Inszenierungsstrategien im Franquismus

 

MISZELLEN

Bertram Herr: Rudolf Steiner verstehen. Eine Zwischenbilanz zu den ersten drei Bänden der Kritischen Ausgabe seiner Schriften

Dirk  Schuster: „Führer von Gottes Gnaden“. Das deutsch-christliche Verständnis vom Erlöser Adolf Hitler

 

REZENSIONEN

Kurt Flasch: Der Teufel und seine Engel. Die neue Biographie, München: C. H. Beck 2016, 462 S. (Martin Arndt)

Olivier Baisez: Architectes de Sion. La conception par les sionistes allemands de la colonisation juive en Palestine (1896-1919), Paris: Éditions Hermann 2015, 449 S. (Lisa Sophie Kämmer)

Thomas Föhl (Hg.): Von Beruf Kulturgenie und Schwester. Harry Graf Kessler und Elisabeth Förster-Nietzsche. Der Briefwechsel 1895–1935. Zwei Bände. Weimar: Weimarer Verlagsgesellschaft 2013, 1811 S. (Justus H. Ulbricht)

Karen Michels, „Es muss besser werden!“- Aby und Max Warburg im Dialog über Hamburgs geistige Zahlungsfähigkeit, Hamburgische Wissenschaftliche Stiftung; Mäzene für Wissenschaft. Hamburg: University Press Hamburg 2015, 112 S. (Joachim H. Knoll)

Achim Aurnhammer/Wolfgang Braungart /Ute Oelmann:  Stefan George und sein Kreis. Ein Handbuch, in Zusammenarbeit mit Kai Kauffmann, drei Bände, Berlin/Boston: de Gruyter 2012, 1888 S. (Justus H. Ulbricht)

Martin Schaad, Die fabelhaften Bekenntnisse des Genossen Alfred Kurella.  Eine biografische Spurensuche, Hamburg: Hamburger Edition, Verlag des Hamburger Instituts für Sozialforschung 2014, 182 Seiten. (Joachim H. Knoll)

Max Beck und Nicholas Coomann (Hg.), Sprachkritik als Ideologiekritik. Studien zu Adornos Jargon der Eigentlichkeit, Würzburg: Königshausen&Neumann 2015, 211 S. (Knut Martin Stünkel)

Alexander Schmitz/Bernd Stiegler (Hg.): Hans Blumenberg, Schriften zur Technik, Berlin: Suhrkamp Verlag 2015, 301 S. (Martin Arndt)

Thomas Vordermayer: Bildungsbürgertum und völkische Ideologie, Konstitution und gesellschaftliche Tiefenwirkung eines Netzwerks völkischer Autoren (1919-1959); Quellen und Darstellungen zur Zeitgeschichte, hg. vom Institut für Zeitgeschichte, Band 109, Berlin: de Gruyter 2016, 470 S. (Joachim H. Knoll)

Peter Staudenmaier: Between Occultism and Nazism. Anthroposophy and the Politics of Race in the Fascist Era (= ARIES. Texts and Studies in Western Esotericism, 17), Leiden: Brill 2014, 430 S. (Helmut Zander)

Heribert Tommek: Der lange Weg in die Gegenwartsliteratur. Studien zur Geschichte des literarischen Feldes in Deutschland von 1960 bis 2000, Berlin/München/Boston: de Gruyter 2015, VIII + 620 S. (Helmut Peitsch)

 

ABSTRACTS

David H. Price: The Philosophical Jew and the Identity Crisis of Christianity in Lessing’s Nathan the Wise

Drawing on Enlightenment sources as well as the construction of Moses Mendelssohn’s persona as a public intellectual, Gotthold Ephraim Lessing developed the trope of the philosophical Jew as part of a discourse that destabilizes Christian identity, both historically and theologically. Moreover, the portrayal of the Jew as philosopher,however benevolent, constrains the representation of Judaism and illustrates the historical difficulty of defending Judaism from a Christian perspective.

 

Denis Maier: Halachischer Dezisionismus: Isaac Breuers Antwort auf die Krise der Moderne

The focus of this article is the religious scholar Isaac Breuer, one of the most important figures in 20th century German-Jewish neo-orthodoxy. Like many of his contemporaries, Breuer interpreted the early 20th century as a time of fundamental crisis, which, in Breuers view, required unequivocal and definite decisions. Yet, in all that, Breuer’s adherence to orthodox Judaism remains clearly discernible as the promotion of halakhic observance stands at the heart of his philosophy. For Breuer, only the Torah leads to a meaningful existence. This assertion also forms the basis of Breuer’s critique of individualism, rival movements in Judaism, Christianity, capitalism, and the modern state.

 

Patrick Eser: Der caudillo als Verkörperung des Messias? Politisch-theologische Inszenierungsstrategien im Franquismus

Fascist and authoritarian regimes mobilize not infrequently the ideological and affective potential of messianic symbols in order to stabilize their power. The figure of the dictator and his body play a substantial role in those legitimizing discourses, communicating the mission and bright future of their political project. The article analyses the attempts by the dictator Franco and the apologists of its regime to utilize messianic discourses in order to underpin its ideological dominion.

 

Heft 4

 

AUFSÄTZE

Reinhard Mehring: Goethes Flüchtlinge. Poetisierung des Dramas

Tobias Metzler: Andere Räume. (Post)koloniale Perspektiven auf das Londoner Ghetto

Christiane Altmann: Messianismus als Dienst an der Gesellschaft: Zur US-staatlichen Wahrnehmung des Chabad Lubavitcher outreachs

 

MISZELLEN

Yannic Weber: Opfer – Ein interdisziplinäres Gespräch. Eine Tagung der Staatsunabhängigen Theologischen Hochschule (STH) Basel

Martin Arndt: Religion außerhalb der Grenzen der bloßen Vernunft

 

REZENSIONEN

Sabrina Wagner: Aufklärer der Gegenwart. Politische Autorschaft zu Beginn des 21. Jahrhunderts – Juli Zeh, Ilja Trojanow, Uwe Tellkamp, Göttingen: Wallstein 2015, 343 S. (Helmut Peitsch)

Paul Kahl: Die Erfindung des Dichterhauses. Das Goethe-Nationalmuseum in Weimar. Eine Kulturgeschichte, Göttingen: Wallstein 2015, 349 S.; Anne Bohnenkamp/Constanze Breuer/Paul Kahl/Stefan Rhein (Hg.): Häuser der Erinnerung. Zur Geschichte der Personengedenkstätte in Deutschland (Schriften der Stiftung Luthergedenkstätten in Sachsen-Anhalt, Bd. 18), Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt 2015, 350 S. (Justus H. Ulbricht)

Moritz Föllmer: „Ein Leben wie im Traum“. Kultur im Dritten Reich, München: C. H. Beck Verlag 2016, 288 S. (Joachim H. Knoll)

Christopher J. Probst: Demonizing the Jews. Luther and the Protestant Church in Nazi Germany, Bloomington: Indiana University Press 2012, 251 S. (Dirk Schuster)

Uwe Puschner/Clemens Vollnhals (Hg.): Die völkisch-religiöse Bewegung im Nationalsozialismus. Eine Beziehungs- und Konfliktgeschichte, Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht 2012, 592 S. (Christoph Kopke)

Olaf Kistenmacher: Arbeit und „jüdisches Kapital“. Antisemitische Aussagen in der KPD Tageszeitung Die Rote Fahne während der Weimarer Republik, Bremen: edition lumière 2016, 366 S. (Stephan Grigat)

Otthein Rammstedt (Hg.): Georg Simmel, Nachträge, Dokumente, Gesamtbibliographie, Übersichten, Indices, Berlin: Suhrkamp Verlag 2015, 1090 S. (Martin Arndt)

Oliver Leeg: Walter F. Ottos Studie ‚Dionysos. Mythos und Kultus‘. Antike-Forschung und moderne Kultur, Würzburg: Ergon Verlag 2016, 285 S. (Martin Arndt)

Elisabeth Birnbaum: Der Koheletkommentar des Hieronymus, Einleitung, revidierter Text, Übersetzug und Kommentierung; Revision des lateinischen Textes durch Michael Margoni-Kögler (Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum. Extra Seriem), Berlin/Boston: de Gruyter, 2014, VIII + 428 S.;  Elisabeth Birnbaum / Ludger Schwienhorst-Schönberger (Hg.): Hieronymus als Exeget und Theologe. Interdisziplinäre Zugänge zum Koheletkommentar des Hieronymus (Bibliotheca Ephemeridum Theologicarum Lovaniensium, 268), Leuven/Paris/ Walpole, MA: Uitgeverij Peeters, 2014, XVIII + 333 S. (Görge K. Hasselhoff)

Katharina Heyden: Orientierung. Die westliche Christenheit und das heilige Land in der Antike (Jerusalemer Theologisches Forum, 28), Münster: Aschendorff 2014, 428 S. (Görge K. Hasselhoff)

Andreas H. Pries: Die Stundenwachen im Osiriskult, Eine Studie zur Tradition und späten Rezeption von Ritualen im Alten Ägypten (= Studien zur spätägyptischen Religion 2), Wiesbaden: Harrassowitz 2011, Teil 1: xi + 529 S.; Teil 2: 158 S. (Stefan Bojowald)

 

ABSTRACTS

Reinhard Mehring: Goethes Flüchtlinge. Poetisierung des Dramas

In 1792 and 1793 Goethe joined his Duke of Weimar in the counterrevolutionary campaign. Not only in his autobiographical writing Campagne in Frankreich did he consider the contemporary situation of war refugees, but also in The Recreations of the German Emigrants and in Hermann and Dorothea. Earlier Goethe had depicted the fate of a female refugee in his Iphigenie in Tauris. Goethe recommends the public discourse be depoliticized, regarding this as a strategy to keep peace. Moreover, in his female literary characters he shows that refusing assimilation and – by contrast – submission may be possible manners in which refugees might act.

 

Tobias Metzler: Andere Räume. (Post)koloniale Perspektiven auf das Londoner Ghetto

The ghetto is arguably one of the most emblematic Jewish spaces. Taking Michel Foucault’s concept of heterotopias as a point of departure, this article examines the convergence of discordant spatial constructions in the modern urban ghetto. Against the backdrop of turn-of-the-century controversies surrounding the migrant quarters in London’s East End, this article explores the transformation of the ghetto from a marginal urban area into a proto-colonial space. Regarded by many contemporaries as a place evading the hegemonic discourse of urban modernity, the ghetto turned into a contested terrain. The clash between attempts to regain control over this territory by way of colonialist policies and the dissent these steps provoked among the migrant population defending its cultural autonomy subsequently led to a complex hybridization of the ghetto. Postcolonial studies offer an array of apt concepts to scrutinize these complexities and transformations of the ghetto in general and its heterotopian character in particular.

 

Christiane Altmann: Messianismus als Dienst an der Gesellschaft: Zur US-staatlichen Wahrnehmung des Chabad Lubavitcher outreachs

In everyday use the term messianism is associated with highly negative implications. The ideas of redemption and religious kingship seem to be in conflict with existing political structures and values. An exception seems to be the outreach of Chabad Lubavitch: Instead of opposing law and order the group participates in the wider US-society and
enjoys massive support for their programs to hasten the coming of the Messiah.