64. Jahrgang 2012

Inhaltsverzeichnis und Abstracts

 

Heft 1

AUFSÄTZE:
GREIERT, ANDREAS: Der Wissenschaftler als Führer aus der deutschen Krise. Zu Erich von Kahlers Polemik gegen Max Weber, pp. 1-18
TASCH, ROLAND: Eugen Rosenstock-Huessy und die Sprachverkörperung der Gesellschaft, pp. 19-47
LUDEWIG, ANNA-DOROTHEA: Das Bild der Jüdischen Mutter zwischen Schtetl und Großstadt, pp. 48-58

MISZELLEN:
SCHMITZ, ANDRÉ: Nachruf für Cécile Lowenthal-Hensel (3. Oktober 1923 – 21. Januar 2012), pp. 59-61
SEUNG IL KANG: A Comparison of Mircea Eliade’s and Jonathan Z. Smith’s Views on Dur-an-ki, pp. 62-65
ZANDER, HELMUT: Anthroposophische Aufarbeitungen der anthroposophischen Geschichte, pp. 66-69

BUCHBESPRECHUNGEN, pp. 70-103
Pascal Boyer: The Fracture of an Illusion: science and the dissolution of religion. Frankfurt Templeton lectures 2008, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2010 (Michael Stausberg)
Gard Granerød: Abraham and Melchizedek. Scribal Activity of Second Temple Times in Genesis 14 and Psalm 110, Berlin/New York: De Gruyter 2010 (Görge K. Hasselhoff)
Hannelore Müller: Religionswissenschaftliche Minoritätenforschung. Zur religionshistorischen Dynamik der Karäer im Osten Europas, Wiesbaden: Harrassowitz 2010 (Lukas Bormann)
Neuwirth, Angelika: Der Koran als Text der Spätantike. Ein europäischer Zugang, Frankfurt a. M.: Verlag der Weltreligionen 2010 (Johannes Twardella)
Herbert Douteil: Die Concordantiae caritatis des Ulrich von Lilienfeld. Edition des Codex Campiliensis 151 (um 1355), Münster: Aschendorff 2010 (Görge K. Hasselhoff)
Michael Stausberg: Religion im modernen Tourismus, Berlin: Verlag der Weltreligionen 2010 (Inken Prohl)
Karl-Fritz Daiber: Konfuzianische Transformationen. Eine religiöse Tradition in der Moderne Indonesiens, der Philippinen, Vietnams und Südkoreas, Berlin et al.: LIT 2010 (Lukas Pokorny)
Karl Albrecht Schachtschneider: Grenzen der Religionsfreiheit am Beispiel des Islam, Berlin: Duncker & Humblot 2010 (Gerhard Czermak)
Reinhart Koselleck: Begriffsgeschichten. Studien zur Semantik und Pragmatik der politischen und sozialen Sprache, Frankfurt a. M.: Suhrkamp Verlag 2010 (Martin Arndt)
Anke Ortlepp/Christoph Ribbat (Hg.): Mit Dingen leben. Zur Geschichte der Alltagsgegenstände, Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2010 (Joachim H. Knoll)
Gerald Hartung (Hg.): Eduard Zeller Philosophie- und Wissenschaftsgeschichte im 19. Jahrhundert, Berlin/New York: de Gruyter Verlag 2010 (Martin Arndt)
Andreas Leutzsch: Geschichte der Globalisierung als globalisierte Geschichte. Die historische Konstruktion der Weltgesellschaft bei Rosenstock-Huessy und Braudel, Frankfurt/New York: Campus 2009 (Knut Martin Stünkel)
Fritz Stern/Jürgen Osterhammel (Hrsg.): Moderne Historiker. Klassische Texte von Voltaire bis zur Gegenwart, München: C. H. Beck Verlag 2011 (Joachim H. Knoll)
Barbara Becker-Cantarino: Genderforschung und Germanistik. Perspektiven von der Frühen Neuzeit bis zur Moderne, Berlin: Weidler 2010 (Sahra Dornick)
Øystein Sørensen: Drømmen om det fullkomne samfunn. Fire totalitære ideologier – én totalitær mentalitet? Oslo: Aschehoug 2010 (Anders G. Kjøstvedt)
Eva Oberloskamp: Fremde neue Welten. Reisen deutscher und französischer Linksintellektueller in die Sowjetunion 1917-1939, München: Oldenbourg Verlag 2011 (Armin Pfahl-Traughber)
Dirk Rupnow: Judenforschung im Dritten Reich. Wissenschaft zwischen Politik, Propaganda und Ideologie, Baden-Baden: Nomos 2011 (Lukas Bormann)
Thomas Marschler: Karl Eschweiler (1886-1936). Theologische Erkenntnislehre und nationalsozialistische Ideologie, Regensburg: Verlag Friedrich Pustet 2011 (Reihard Mehring)

ABSTRACTS
GREIERT, ANDREAS
Der Wissenschaftler als Führer aus der deutschen Krise.
Zu Erich von Kahlers Polemik gegen Max Weber.
Once Weber’s entire conception of science is taken as a basis for an inspection of Kahler’s argumentation against Weber, then against Kahler’s opinion Weber’s positions do not at all appear obsolete or outmoded, but innovative and topical. Depending more upon fundamental axioms of the George-Circle than it has been outlined in scholarship so far, Kahler’s own claim for novelty at the same time has to be clearly repudiated.

TASCH, ROLAND
Eugen Rosenstock-Huessy und die Sprachverkörperung der Gesellschaft
This article intends to disclose the linguistic dimension in the work of Eugen
Rosenstock-Huessy. At first sight, his work might seem an encyclopaedia of all kinds of reasonable ideas and methods. At closer inspection however, one finds in it an ineluctable order of alternating passions of the human heart, which reveal themselves in the human language. As in articulate language one word calls for the next, so does every one of our passions call for the next. The deeper and truer it is, the more urgently does it call. For such is the nature of man, that his heart never wholly loses itself in one single word or passion. On it goes from one devotion to the next, not because it is ashamed of its first touch, but because it must be on fire perpetually. Therefore man has to use his creative skills. Because if the heart of man does not fall in love any longer with somebody or something, it falls ill.

LUDEWIG, ANNA-DOROTHEA
Das Bild der Jüdischen Mutter zwischen Schtetl und Großstadt
The Jewish Mother, or Jiddische Mamme, is one of the most popular images of the Jewess in mid-19th and 20th century. Linked to the biblical Jewish women and mothers, arises a complex negative-grotesque stereotype, which is connected to the traditional image of the Jewess as „home-keeper“ and was developed by the Shtetl-literature into a bitter and inapproachable „family provider“. Finally, the overprotective and manipulative Jewish Mother is an integral part of American literature, film and comedy. The paper will trace these changes of meaning and also analyse the Jewish Mother in the framework of the different presentations and representations of the Jewish woman.

 

Heft 2

AUFSÄTZE
LENHARD, PHILIPP: Assimilation als Untergang. Ludwig Gumplowicz' Judentum und die Frage des Antisemitismus, pp. 105-116
HASSELHORN, BENJAMIN: Religion bei Wilhelm Bölsche, pp. 117-137
DORNICK, SAHRA: "Fußnoten zur Familie". Zur Performativität des Traumas der Shoah in den deutsch-jüdischen Familienromanen "So sind wir" (Gila Lustiger) und "Familienleben" (Viola Roggenkamp), pp. 138-151
ERLINGHAGEN, ARMIN: Zur Situation der Philosophie in Deutschland um 1800. Kritische und und kommentierte Edition eines unveröffentlichten Briefs von Lazarus Bendavid, pp. 152-175

MISZELLEN
HORN, FRIEDRICH W.: Mit Schwertern und mit Stangen?, pp. 176-181.
AUGUSTIN, ANNA-CAROLIN: Die "entartete Kunst" und ihr "Marktwert", pp. 182-184.

BUCHBESPRECHUNGEN, pp. 185-207
Bernd-Christian Otto: Magie. Rezeptions- und diskursgeschichtliche Analysen von der Antike bis zur Neuzeit (= Religionsgeschichtliche Versuche und Vorarbeiten; Bd. 57), Berlin/New York: De Gruyter (Helmut Zander).
Ronnie L. Littlejohn: Confucianism. An Introduction, London/New York: I. B. Tauris 2011 (Lukas Pokorny).
Ingke Brodersen: Judentum. Eine Einführung, Frankfurt a. M.: Fischer Taschenbuch Verlag 2011 (Gideon Botsch).
Wilhelm Schmidt-Briggemann/Georges Tamer (Hg.) in Zusammenarbeit mit Chatherine Newmark: Kritische Religionsphilosophie. Eine Gedenkschrift für Friedrich Niewöhner, Berlin/New York: De Gruyter 2010 (Martin Arndt).
Martin Schlegel: Theologische, historische und biographische Skizzen. Kleine Schriften VII. hg. von Claus-Jürgen Thornton, mit einer Würdigung und einem vollständigen Schriftenverzeichnis von Jörg Frey (= Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament Bd. 253), Tübingen: Mohr-Siebeck 2010 (Friedrich W. Horn).
Stephan Jaeger: Performative Geschichtsschreibung. Forster, Herder, Schiller, Archenholz und die Brüder Schlegel, Berlin: De Gruyter 2011 (Helmut Peitsch).
Frank Lorenz Müller: Our Fritz. Emperor Frederick III and the Political Culture of Imperial Germany, Cambridge, Mass./London: Harvard University Press 2011 (Björn Hofmeister).
Christian Niemeyer (Hg.): Nietzsche-Lexikon, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft bzw. Primus, 2. Auflage 2011 (Hermann Josef Schmidt).
Wiebke Wiede: Rasse im Buch. Antisemitische und rassistische Publikationen in Verlagsprogrammen er Weimarer Republik (= Ordnungssysteme. Studien zur Ideengeschichte der Neuzeit, Bd. 34), München: Oldenbourg Verlag 2011 (Armin Pfahl-Traughber).
Helga Hirsch: Gehen oder bleiben? Juden in Schlesien und Pommern 1945-1957, Göttingen: Wallstein Verlag 2011 (Joachim H. Knoll).
Frank-Lothar Kroll: Geschichtswissenschaft in politischer Absicht. Hans-Joachim Schoeps und Preußen (= Wissenschaftliche Abhandlungen und Reden zur Philosophie, Politik und Geistesgeschichte, Bd. 61), Berlin: Duncker & Humblot 2010 (Joachim H. Knoll).
Herbert Kopp-Oberstebrink/Thorsten Palzhoff/Martin Treml (Hg.): Jacob Taubes – Carl Schmitt. Briefwechsel mit Materialien, München: Fink-Verlag 2012 (Reinhard Mehring).

Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter des Heftes, p. 208.

ABSTRACTS
LENHARD, PHILIPP
Assimilation als Untergang.
In his book The Destruction of Reason, Georg Lukács declared the Jewish sociologist Ludwig Gumplowicz (1838-1909) to be a forerunner of National-Socialist race theory. Although Gumplowicz’s philosophy of history undoubtedly features social-Darwinism and a certain category of “race”, for obvious reasons he could not approve of the central element of contemporary and subsequent German race-theories: Anti-Semitism. But rather than resolutely opposing Jew-hatred, Gumplowicz rationalized the everlasting persecution of the Jews and favoured a strong affirmation of Jewish assimilation as an effective antidote. As little space as the theory of anti-Semitism takes up in Gumplowicz’s works, as much it seems to be the key to discover the motives of this resigned Enlightener and former civic-nationalist revolutionary.

HASSELHORN, BENJAMIN
Religion bei Wilhelm Bölsche.
The example of Wilhelm Bölsche, popular writer und scholar of the Darwinist Ernst Haeckel, shows that it would be wrong to think that the German “fin de siècle” the fighters for “science” were automatically fighters against “religion”. In his writings Bölsche tried to develop an anti-church world-view that was based on the latest scientific knowledge and at the same time it was able to maintain certain religious motifs and impulses. This speaks for the thesis that religious atmosphere (“vagierende Religiosität”, Thomas Nipperdey) dominated Wilhelmine Germany.

DORNICK, SAHRA
„Fußnoten zur Familie”. Zur Performativität des Traumas der Shoah in den deutsch-jüdischen Familienromanen „So sind wir“ (Gila Lustiger) und „Familienleben“ (Viola Roggenkamp).
Literary scholarship has thus far ignored the discontinuities of German-Jewish family novels and is therefore running the risk of contributing to a depoliticized reading on the one hand and to the ontologization of the family and kinship on the other hand. Using the narratological method, the readings of the novels „So sind wir“ by Gila Lustiger and „Familienleben“ by Viola Roggenkamp focus on the traumatic effects of daily communication as well as the psychosocial processes within family systems. In this way, the incongruent shifts within the narratives of the family novels are brought into focus, thereby becoming readable as semiotic indicators of catachrestic (re-)significations of the kinship relations themselves, which are portrayed as natural.

 

Heft 3

AUFSÄTZE
HASSELHOFF, GÖRGE K.: Revising the Vulgate: Jerome and his Jewish Interlocutors, pp. 209-221.
LANNOY, ANNELIES: St Paul in the early 20th century history of religions. “The mystic of Tarsus” and the pagan mystery cults after the correspondence of Franz Cumont and Alfred Loisy, pp. 222-239.
STÜNKEL, KNUT MARIN: Rhetorik als Soziologie. Heideggers Aristoteles-Vorlesung von 1924, pp. 240-259.
VAN DER LAAN, JAMES M.: Faust und das Böse: Der Sündenfall, der Zauber und der Wille zur Macht. 260-278.

MISZELLEN
KOPKE, CHRISTOPH: „Friedrich der Große in Bildnissen unserer Zeit“. Zur erzwungenen Versteigerung er Privatsammlung Ludwig Pick im Jahre 1939, pp. 279-286.
MROZEK, BODO: „In verwandten Schächten“: Wolfgang Frommel – Stefan George – Wilhelm Fraeger. Ein Potsdamer Symposium verglich drei Charismatiker der Geistesgeschichte des 20. Jahrhunderts, pp. 287-289.

BUCHBESPRECHUNGEN pp. 290-311
Septuaginta Deutsch. Erläuterungen und Kommentare zum griechischen Alten Testament, 2 Bde., hg. von Martin Karrer und WolfgangKraus, Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft 2011 (Friedrich W. Horn).
Christoph Bultmann/Jörg Rüpke/Sabine Schmolinsky (Hg.): Religionen in Nachbarschaft. Pluralismus als Markenzeichen der europäischen Religionsgeschichte (= Vorlesungen des Interdisziplinären Forums Religion der Universität Erfurt, 8), Münster: Aschendorff 2012 (Görge K. Hasselhoff).
Jens Bisky: Unser König. Friedrich der Große und seine Zeit. Ein Lesebuch, Berlin: Rowohlt Verlag 2011 (Joachim H. Knoll).
Robert Alan Sparling: Johann Georg Hamann and the Enlightenment Project, Toronto/Buffalo/London: University of Toronto Press 2011 (Knut Marin Stünkel).
Lothar Gall: Wilhelm von Humboldt. Ein Preuße von Welt, Berlin: Propyläen Verlag 2011 (Joachim H. Knoll).
Axel Honneth: Das Recht der Freiheit. Grundriß einer demokratischen Sittlichkeit, Berlin: Suhrkamp Verlag 2011 (Martin Arndt).
Herman Cohen: Kleinere Schriften I. 1865-1869. Bearb. V. Hartwig Wiedebach u. Helmuth Holzey (= Hermann Cohen, Werke 12), Hildesheim/Zürich/New York: Olms 2012 (Görge K. Hasselhoff).
Lars Niehaus: Moral als Problem. Zum Verständnis von Kritik und historischer Betrachtung im Spätwerk Nietzsches, Würzburg: Könighausen & Neumann 2010 (Knut Martin Stünkel).
Ingo Stöckmann: Der Wille zum Willen. Der Naturalismus und die Gründung der literarischen Moderne 1880-1900, Berlin/New York: Walter de Gruyter 2009 (Patrick Küppers).
Ein abenteuerliches Herz. Ernst Jünger-Lesebuch. Hg. u. m. Erinnerungen v. Heinz Ludwig Arnold, Stuttgart: Klett-Cotta Verlag 2011 (Joachim H. Knoll).
Claudia Kemper: Das „Gewissen“ 1919-1925. Kommunikation und Vernetzung der Jungkonservativen (= Ordnungssysteme. Studien zur Ideengeschichte der Neuzeit, Bd. 36), München: Oldenbourg Verlag 2011 (Armin Pfahl-Traughber).
Eva Horn/Michael Hagemeister (Hg.): Die Fiktion von der jüdischen Weltverschwörung. Zu Text und Kontext der „Protokolle der Weisen von Zion“, Göttingen: Wallstein Verlag 2012 (Amin Pfahl-Traughber).
Esther Wegman (Hg.): The Global Impact oft The Protocols oft he Elders of Zion. A century-old myth, London/New York: Routledge 2011 (Armin Pfahl-Traughber).
Frank-Rutger Hausmann: Die Geisteswissenschaften im „Dritten Reich”, Frankfurt a. M.: Vittorio Klostermann Verlag 2011 (Marin Arndt).

Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter des Heftes, p. 312.

ABSTRACTS
HASSELHOFF, GÖRGE K.
Revising the Vulgate: Jerome and his Jewish Interlocutors.
The Church Father Jerome is well-known for his translation (or revision) of the Latin Bible which later was named Vulgate. He did not translate from the Greek as was the case with the so-called Vetus Latina but he sought the Hebrew truth (hebraica veritas). However, this raises the question as to how good his understanding of the Hebrew language actually was. Therefore it is asked where Jerome might have learned Hebrew and who his Jewish interlocutors might have been.

LANNOY, ANNELIES
St Paul in the early 20th century history of religions. “The mystic of Tarsus” and the pagan mystery cults after the correspondence of Franz Cumont and Alfred Loisy.
Alfred Loisy (1857-1940), the excommunicated French modernist priest and historian of religion, and Franz Cumon (1868-1947), the Belgian historian of religions and expert in pagan mystery cults, conducted a lively correspondence in which the intensively exchanged ideas. One of their favorite subjects for discussion was the dependence of St Pausl on the pagan mysteries. Loisy dealt with this early 20th century moot point for Protestant, Catholic and non-religious scholars in his publications, while Cumont always remained silent. This study of their unpublished letters sheds new light on the strategies lying behind their publications. It reveals what they chose not to say, and what they meant by what they did say.

STÜNKEL, KNUT MARTIN
Rhetorik als Soziologie. Heideggers Aristoteles-Vorlesung von 1924.
The idea that Heidegger’s thinking is essentially anti-sociological is very widespread and seems to be commonly accepted. Nevertheless, a closer examination of Heidegger’s reading of Aristotle, particularly in his early Freiburg and Marburg lectures, provides a quite different picture. In his attempt to overcome the shortcoming of Husserl’s phenomenology, by studying Aristotle Heidegger makes an important discovery. Being sociological is an existential feature of human being. Here, the lecture of the summer term 1924, Grundbegriffe der aristotelischen Philosophie (Fundamental concepts of Aristotelian Philosophy), which mainly deals with Aristotle’s Rhetoric, is of special importance. In analyzing the phenomenon of speaking within the polis as some kind of apophantic language, Heidegger hits upon the fact that the political is grounded in social communication. The idea of human being as existing within a context of communication developed in this lecture is an important starting point of Heidegger’s later philosophy of language.

 

Heft 4

AUFSÄTZE
SCHNEIDER, ULRIKE: Positionierungen in der frühen Nachkriegsliteratur: Jean Améry und Alfred Andersch, pp. 313-337.
BUCH, ROBERT: Umbuchung. Säkularisierung als Schuld und als Hypothek bei Hans Blumenberg, pp. 338-358.
GREIERT, ANDREAS: Geschichte als Katastrophe. Zu einem theologisch-politischen Motiv bei Walter Benjamin,pp. 359-376.
SCHENK, TOBIAS: Friedrich der Große, der kaiserliche Reichshofrat und de Legende von der landesherrlichen Souveränität, pp. 377-391.

MISZELLEN
LÖFFLER, ANETTE: Ein neuer Textzeuge von „Abrahams uytgagh“ aus den Beständen des Duisburger Stadtarchivs, pp. 392-399.
WIEDEMANN, FELIX: Deutscher Orientalismus. Wissenschaft zwischen Romantik und Imperialismus, pp. 400-406.

BUCHBESPRECHUNGEN pp.: 407-413
Reinhard Feldmeier/Hermann Spiekermann: Der Gott der Lebendigen. Eine biblische Gotteslehre, Tübingen: Mohr-Siebeck 2011 (Friedrich W. Horn)
Armin Lange et al.: Judaism and Crises. Crises as Catalyst in Jewish Cultural History, Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht, 2011 (Görge K. Hasselhoff)
Guilio Schiavoni/Guido Massino (Hrsg.): Versa una terra antica e nuova Culture del Sionismo (1895-1948), Rom: Carocci 2011 (Chiara Conterno)
Fischl Schneersohn: Grenadierstraße, Hg. v. Anne-Christin Saß, m. e. Nachw. v. Mikhail Krutikov, a. d. Jidd. v. Alina Bothe, Göttingen: Wallstein 2012 (Anna-Dorothea Ludewig)
Ingo Stöckmann: Naturalismus. Lehrbuch Germanistik , Stuttgart: J. B. Metzler 2011 (Patrick Küppers)

Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter des Heftes, p. 416.

ABSTRACTS
SCHNEIDER, ULRIKE
Positionierungen in der frühen Nachkriegsliteratur: Jean Améry und Alfred Andersch.
The 100th birthday of Jean Améry would have been on October 31st 2012. In the 1960s and 1970s he was one of the most important and well-known journalists, authors and intellectuals in West-Germany. The 1960s were also the decade of the Gruppe 47 and its popular group meetings. Améry never participated in the group meetings, because he was never invited by Hans Werner Richter, the organizer of the group. However, there are some important connections between Améry and different members of the group. Comparing the concepts of literature of Améry and Anfred Andersch the following article focuses on questions of tradition, commitment, and cultural and political positions in the writing of both authors. The article will demonstrate that there are not only differences but also common positions in reference to the development of a new concept of literature after 1945.

BUCH, ROBERT
Umbuchung. Säkularisierung als Schuld und als Hypothek bei Hans Blumenberg.
This essay revisits the controversial concept of secularization in the debate between Hans Blumenberg und Karl Löwith, situating their apparent disagreement against the foil of the former’s largely implicit critique of Rudolf Bultmann und Friedrich Gogarten. Rather than conceiving of the modern age as one indebted to and derived from its Christian legacy, Blumenberg inverts the logic of debt, inheritance, and origination at the core of contemporaneous attempts to delegitimize the modern age. On his account, it is not the Christian legacy that is to be credited with the advent of the modern age, while the latter is to be faulted for deviating from its origin; rather, the presumed inheritance is in fact an inadvertent burden and liability against which modernity had to assert itself. In this regard, Blumenberg’s position turns out to be much closer to Löwith’s than usually assumed, though significant differences still remain.

GREIERT, ANDREAS
Geschichte als Katastrophe. Zu einem theologisch-politischem Motiv bei Walter Benjamin.
Walter Benjamin’s theological-political motif of „history as catastrophe“ is derived from a dialectical reading of secularization. Against the modern self-understanding as secular, Benjamin finally postulates a Fortleben (“afterlife”) of theological ways of interpretation. Reminding man of the infralapsarical state of history as human guilt, he criticizes a political situation in that the rule of man over man has yet become unquestionable normality.

SCHENK, TOBIAS
Friedrich der Große, der kaiserliche Reichshofrat und die Legende von der landesherrlichen Souveränität.
Throughout the 16th-18th centuries the Imperial Aulic Council („Reichshofrat“) played a vital role within the governance of the Holy Roman Empire. The agency’s functions included that of a supreme court, as well as supervision of imperial feuds and political council to the emperor. Currently, the archival heritage of the Council fills roughly 1.300 metres in the stacks of the Austrian State Archives, Department of Family, Court and State Archives in Vienna. Since 2009, this unique scientific treasure is being indexed as part of a German-Austrian cooperative project conducted by the Göttingen Academy of Sciences and Humanities, the Austrian State Archives, and the University of Vienna. The project opens up new perspectives regarding the history of many regions of early modern Germany, and for Brandenburg-Prussia. In honor of the 300th birthday of Frederick the Great (1712-1786), this article will discuss that even this illustrious monarch was not only a sovereign majesty but at the same time a prince of the empire and vassal of the emperor.